2011-05-20

Läran.

Idag ska vi lära oss allt om hus. Eller åtminstone hur vårat hus fungerar. A piece of cake enligt vissa, men alltså jag måste lära mig ord jag knappt tagit i min mun tidigare. Hur funkar en pelletspanna? Hur många pellets ska i den där pannan för att värma ett hus? Två pellets? Tio säckar? Inte fan vet jag. Och hur funkar det där med solceller? Ingen aning om det heller. Och varmvattenberedaren, hur mycket vatten värmer den? Vet inte. Men idag hoppas vi alltså bli lite klokare.
Och okej, jag överdriver mina okunskaper en aning, jag har faktiskt bott på landet en period i mitt liv. Och då menar jag landet. Fick traska ut i vedboden var eviga morgon för att hämta in ved att elda med för att överhuvudtaget få någon värme i huset, eller alltså grundvärmen fanns ju, men för att slippa leva med isbjörnar var vi tvungna att elda. Och så fick vi elda tills vattnet blev varmt så vi kunde duscha. Men det var i en annan tid, nästan en halv evighet sedan. Eller åtminstone typ tio år. Sedan dess har jag varit staden trogen.
Men nu alltså, läran om att bo i hus.
Och så skulle vi visst få smörgåstårta också. Har jag sagt att vi känner oss väldigt välkomna att ta över säljarnas hus?

Inga kommentarer: