2009-12-08

Om en läsvärd text.

Jag läste precis en väldigt vettig text på en av bloggarna jag följer. Om rätten man tydligen får som utomstående att tycka, tänka och kommentera hur man är som mamma så fort man fått en bebis. Om amning. Om att det faktiskt är okej att ha ett eget liv också utöver mammarollen. Att faktiskt fortsätta vara den man var innan.
Man ska som mamma inte behöva känna skam över att man är förbaskat sugen på en öl, eller att man inte längtar ihjäl sig efter sitt barn efter en timmes frånvaro.
Texten fick mig att förstå att det kanske är normalt att som jag efter flera nätters konstant skrikande och en vecka utan sömn undra vad i helvete jag gett mig in på. Att längta efter en vecka på Roskilde. Men de tankarna då fick mig bara att tjuta ännu mer eftersom jag kände mig som den sämsta mamman i universum.

Om fler tänkte som hon kunde man kanske slippa alla de där pikarna, kommentarerna och åsikterna om hur man ska vara som förälder. Jag tror på att man är bäst mamma genom att vara sig själv, göra vad som känns rätt för just dig och inte försöka leva upp till alla de krav som förväntas av en stereotypisk mamma.

4 kommentarer:

Cat sa...

Word!

Cat sa...

Men Lisa! Vad är det för idé att få barn när Winnerbäck ska spela och jag inte vill gå ensam? ;) Hur som helst... Strunta i karln och ta med mig nästa gång... Mycket roligare att gå med någon som faktiskt vill gå :)

tess sa...

Så är det oxå viktigt att vara realistisk och inte glömma att det faktiskt är man själv som är den största dömaren. vad gäller en själv alltså. Det finns ingen möjlighet att någon annan skulle tycka att du var en dålig mamma. Möjligtvis en cool mamma. Ja, en cool mamma kan jag skriva under på! Du är ung och stark och dötuff och din unge kommer inte fara illa ett jäkla skit för att du har roligt. Tvärtom fattar du väl!!! Hajja alla hippieungar på 70talet. Hajja hur kul de hade. ungar ska uppleva och slängas omkring. basta!

Cat sa...

Då kör vi på det. Jag blir glad om jag får gå, du blir glad om du får gå med någon som tycker att det är kul, Martin blir glad om han slipper. Perfekt ju! :)