2010-06-14

Om att sova på kommando.

Att försöka få en bebis att sova på kommando är sannerligen inte det lättaste. Idag var dagen vi skulle röntga Kajsas lilla huvud, och för att kunna röntga ett huvud krävs att man är alldeles stilla, för en vuxen är det väl inga större bekymmer, men för en lite bebis - håhåjaja.
Vi fick order om att komma dit med en hungrig Kajsa och ge henne mat där för att sedan få henne att sova. De vill väldigt ogärna söva bebisar, vilket jag ju är innerligt tacksam över.
Men alltså, sova. Klockan elva, på ett ljust sjukhus med dörrar som öppnas, larm som ringer och sköterskor som rusar förbi. Problem it is. Kajsa försöker fixa frisyren på mig, renovera om i munnen, peta i näsan samt rycka bort den, hela tiden med glada små utrop. Jag vyssade, vaggade och sjöng. Sjöng byssan lull med en liten hand som knep igen näsan på mig så jag lät som han i otrivinreklamen. Inget sovande. Vi la henne i vagnen, gick ett par mil eller så fram och tillbaka i korridoren. Sköterskan säger i lugnande syfte att det är ingen brådska - nästa patient kommer inte förrens om en timme, vilket jäkla lugn sen! Jag kände liksom hur svetten bröt fram i pannan medan Kajsa för allt i världen inte ville somna.
Men så till slut, hon somande! Halleluja!
Fram tills vi skulle lägga henne på britsen och lägga hennes huvud i en liten skål så det fixerades. Den skrikfesten alltså!
Jag kollade på klockan, femton minuter kvar till nästa patient.
Jodåsåattde...

Vi fick en ny tid, en bättre tid som passar Kajsas sovrutiner. Börja om från början, börja om på nytt...

Men hon somnade i bilen, på väg hem.

2 kommentarer:

Lotta sa...

Haha, såklart hon inte ville sova, det var väl jättespännande där ju! Hoppas det går bättre nästa gång iaf! :o)

Linda sa...

hahaha...jag hör sången, eller rappen :)
Ja då är det bara se fram emot nästa år redan nu då. Ännu bättre om ni med ska dit då juh :)
Sakanr dig med Lajsa!