2012-05-07

Från det ena till det andra.

Jaha nähe. Vad säger man här nu då?
Jag var ute i lördags. Skulle hem till en fining och drick vin ihop med ett par andra fina tjejer var det tänkt. Och det gjorde jag ju också. Men sen när klockan blev 23 och jag skulle ta bussen hem, ja då var det några som tyckte att jag skulle med på punkspelning. Och eftersom jag har norra Europas sämsta karaktär så var ju inte jag den som var den. I lila klänning med gula blommor på bland alla tuffa som bar bandtischor. Joråsåatte. Men herreminje vad kul jag hade!
Så pass att jag höll på att missa sista bussen hem, men busschauffören var en bussig typ och lät mig kissa innan jag gick på bussen (jag hotade med att jag skulle kissa i bussen annars).
Och sen så gick jag där mitt i natten med 999 i öronen och studerade supermånen som lyste över den spegelblanka sjön och fick hjärtknip av allt det vackra. Säkert knåpade jag ihop något poetiskt blogginlägg också. Och sen så var jag så himla nöjd över att jag slog min mörkerrädsla på käften och gick 2 km hem i nästan beckmörker.

Och just det, en grej till. Hur sjutton gör man barn blöjfria?
Nu tänker vi väl inte att det är någon som helst brådska egentligen, antar att hon inte kommer gå med blöja när hon är 10 ändå, men hon är ju så himla medveten. Säger till när hon kissar och när det har kommit bajs, men vägrar vara utan blöja. Vägrar. Och hur får man en unge blöjfri som inte ens vill vara utan blöja? Vi funderar på att börja med att köpa trosor som hon kan ha istället, så hon inte känner sig så naken. Plus att jag misstänker att hon skulle bli omåttligt förtjust i att få nya kläder som hon aldrig använt tidigare.
Men ja. Svårt är det ju. Måste man liksom? Det här med föräldraskapet, inte så himla enkelt och så vidare..
Tips någon?

15 kommentarer:

Miss Baglady sa...

Hehe ingen aning om hur man gör barn blöjfria. Det känns långt borta. Köpte billiga blöjor på ICA Maxi alldeles nyss. Hjälp vad man släpar hem. Men trosor låter ju bra. Liksom få henne att känna sig lite vuxen??? Lycka till :)

Trillingnöten sa...

men vilken kul kväll!! Jag skulle satsa på trosor och en riktigt fin potta som kan stå på hennes rum eller i badrummet. Kanske hon vill gå samtidigt som dig eller maken? Lite spännande att får vara "vuxen" så där.

Trillingnöten sa...

men vilken kul kväll!! Jag skulle satsa på trosor och en riktigt fin potta som kan stå på hennes rum eller i badrummet. Kanske hon vill gå samtidigt som dig eller maken? Lite spännande att får vara "vuxen" så där.

Sandra sa...

Vi har tvärtomproblemet. Hon vill alltid vara utan blöja men talar ALDRIG om när det kommer kiss eller bajs. Vi har testat pottan men hon fattar inte. Det är lite som att ha en hundvalp här hemma faktiskt. Men det är ju i gen brådska som sagt. Jag har bara inte orkat sätta mig in i det. Om du får något toppentips så säg gärna till tack.

Duktiga Tjejen sa...

Ingen aning detta om blöja...

Men fint resten, att få komma ut lite och stanna kvar och gå på spelning och allt det där. Finfint!

Lotta sa...

Det finns speciella blöjor som inte suger upp kisset = det blir kallt och blött. Annars tror jag också på fina trosor och potta. Eller en sån där sits till toaletten, Jossan vägrade potta. Ett annat tips är att ta det i sommar, då blir det inte så mycket blöta kläder...
Kram

Cat sa...

Vi körde sluta med blöja-grejen på sommaren när man inte har så mycket kläder på sig, som overaller, tjocka jeans osv. Vi visade pottan och förklarade vad den var till för och alltid trosor/kalsonger och shorts på så att de skulle känna att det är obehagligt att kissa/bajsa på sig. Olyckor hände ju såklart, men det gick rätt snabbt. Har hört om någon som helt enkelt sa till sin unge att blöjorna var slut när hen vägrade vara utan.

sofie sa...

haha! jaa vad roligt det var!! :D

Bara Sara sa...

Gött med fäst!!! Och det där med blöjfri - testa trosor!! Inte så kul när det kommer kiss i dem plus att hon säkert känner sig asstolt med Barbapappa på trosorna!

Maria sa...

Det låter som en härlig kväll! Och jag älskar den där delen där du hotade busschauffören! ;)

REGNSJUK. sa...

Åh så fint det låter! Såna kvällar behövs faktiskt emellanåt. :) det här med blöja får jag nästan bara panik av att tänka på, och resonerar väl ungefär som du skrev - ungen lär ju inte vilja gå med blöja tills han är 10 precis... Förhoppningsvis ger det sig när han känner sig redo. Men helt ärligt så har jag ingen aning alls...

Christel sa...

Haha. Hotade du med att kissa i bussen? Tusan, alltså. :)

Fifi sa...

Vad festlig du var som hotade att kissa på bussen, och att chauffören faktiskt väntade, det skulle aldrig hända här! Jag har förresten också hamnat på punkspelning i blommig klänning en gång, omgiven av en massa arga människor i tuffingkläder...

Atomflickan sa...

Jag har samma frågor som du om det här med blöjfrihet. Hoppas att det funkar med trosor för er, för här funkar det tyvärr inte. Eller jo, det funkade till han bajsade i kalsongerna och tyckte att det var så traumatiskt att han totalvägrar allt annat än blöja.

Fröken K sa...

Å vilken kalaskväll!
Jag bävade också för det där med blöjavvänjning. Tillslut slutade vi bara med blöjor på dagen rakt av. Fina kalsonger kändes roligt tyckte Yrvind och kissandet funkade direkt, knappt några olyckor alls. Det var värre med nr 2, det tyckte han var otäckt utan blöja och gick och hållde sig. Där blev lite billiga trix lösningen, typ klistermärken att klistra på pottan eller toan efteråt och till och med "hurra vad du var modig och vågade" present några gånger. Sen släppte spärren och alltihop gick väldigt fort.