2009-08-21

sömnbrist och dåligt samvete

Sova är skönt tycker jag, kanske bland det bästa jag vet. Men de två senaste veckorna har min sömn varit rätt obefintlig. Att sova på mage är ju liksom rätt uteslutet men jag har aldrig kunnat sova på annat sätt än just magen, där har vi problem ett.
Men när jag väl sent omsider lyckats somna på sidan så dröjer det inte länge innan jag får förbannat ont i höften som gör att jag måste vända på mig. Och så där håller det på hela natten. Att vakna varje gång man ska behöva vända på sig pga av otymplighet känns inget vidare.
När jag väl ligger skönt så ska man inte tro att jag kan sova för det, då är det nämligen dags att gå upp att kissa.

Imorse betedde jag mig dessutom som ett monster mot min käre sambo då jag började gorma om att han fan fick ta att gå upp eftersom jag inte ORKAR HÖRA DITT FÖRBANNADE JÄVLA LARM EN GÅNG TILL! sen kunde jag inte somna om för det, för mitt dåliga samvete. Så nu sitter jag här med stans sämsta samvete och en trötthet av dess like. Så börjar jag dessutom panika lite när jag kom att tänka på att när i helvete ska jag få sova en hel natt igen? Det är ju inte så att jag kommer få göra det när bebis kommer direkt...

Men om man bortser från mina få sömntimmar så mår jag nog oförskämt bra och känner mig faktsikt fräschare nu än vad jag gjorde innan jag blev gravid. Hur det nu kan komma sig, det vet jag faktiskt inte. Men fint är det i alla fall.

4 kommentarer:

Lotta sa...

Moahahaha, nu är det din tur! Nä, skojade bara, jag vet preciiiiiis hur du har det! Prova att lägga kuddar mellan knäna eller bakom ryggen eller var det nu behövs, det hjälper lite.

jos sa...

det där att inte kunna sova på mage är hopplöst, jag kunde också bara somna på mage förr i tiden. kuddar mellan knäna funkade för mig med, även om jon blev lite smått tokig på alla extrakuddar jag var tvungen att ha i mitten av sängen. hade hoppats på att kunna sova på mage igen nu när lillen är ute, men då gör det ont i brösten istället. så man får nog lov att hitta alternativa sätt att ligga på ;)

Cat sa...

Du får sova när du skaffar barnvakt första gången. Men då lär du antagligen vakna bara för att du är van vid det ;) De gånger jag sovit en hel natt de senaste tre åren är lätträknade. 3 år?! Hur fan har jag stått ut egentligen?! Har aldrig tänkt på det förut...

I övrigt, kuddar mellan benen, som de andra säger. Jag har fortfarande inte vant mig av med det, trots att det är över ett år sedan jag födde barn sist :-) En del gillar att sova med en kudde under magen har jag hört också. När ska du lägga upp magbilder förresten?

martin sa...

Ja kuddar har jag hört ska vara bra skit, så himla dumt att vi slängde bort alla extrakuddar vi hade vid flytten bara. Men det får tusan bli till att köpa nya så jag får provat, för nu börjar jag bli trött på att sova som en kratta om nätterna.

Ja alltså jos, ett par bröst fyllda med mjölk känns nästan lika svårsovet på som en gravidmage, men nångång framöver så... ;)

cat: ja jag antar att man vänjer sig, och det är ju faktiskt nåt kul man fårut av att inte sova, så det får väl gå an då.
Magbilder vette tusan om jag stödjer riktigt, men vem vet, nån gång kanske jag tar mig för att ta nån magbild. =)