2009-08-13

Vad är grejen?

Nu har vi varit igång och diskuterat igen. Den här gången handlade det om skolramsor. De totalt meningslösa skolramsorna som fröken försökte pränta in i huvudet på en för att man skulle lära sig saker. Minns ni?
Som den här; Vi ska lagan ni ska ätan. En kort liten ramsa till för att lära sig Sveriges största vattendrag.
Eller hur var det nu den gick? Var det inte NI ska lagan VI ska ätan? Är det någon som överhuvudtaget minns det idag? Det uppfyller ju just ingen funktion alls, vilket vattendrag är nordligast och vilket är sydligast, ingen som vet om man inte kommer ihåg den förbaskade ramsan.

Eller den här; sulfat luktar mat, sulfit luktar skit, fast tvärt om. Vadå tvärt om?

Eller ännu värre; Man ska inte vara vis, utan man ska vara siv.
Alltså vafan, nu är det inte jag som ens kom ihåg den där ramsan, kanske för att jag aldrig var på nån kemilektion. Men är det inte bara bättre att pränta in i huvet att syror ska blandas ut i vatten, och inte tvärt om för då exploderar skiten.
Själv hade jag nog trott att man ska vara vis och inte siv, och då hade ju allting gått åt helvete.

Tur kanske att jag höll mig borta från kemilektionerna...

5 kommentarer:

Lotta sa...

Haha, vilka roliga ramsor, själv kände jag bara igen den första (fast jag vet inte vilken ordning det ska vara). Men den här då: "Alltid stavas alltid med två "l" och aldrig stavas aldrig med två "l""

Sen finns det ju några tyskarabbelramsor också, och några med östgötastäder- och vatten...i storleksordning.

jos sa...

haha, jag hade inte hört en enda av dem. måste vara nåt lokalt fenomen..

Elin sa...

jag har också bara hört den första, tror det är som du skrev först :)

nae peter hette han har jag för mig, hoppas han ska ha pass i höst också. ska försöka gå på nåt av pernillas pass då :) har hon också bra musik? det är viktiga grejer.. haha

Cat sa...

Mm, precis så är det med drömmarna, att drömmen nästan är starkare än personen...

En del ramsor var rätt bra. "Alltid stavas alltid..." lärde mig vilket ord som stavades med ett l och vilket med två och "30 dagar har november, april, juni och september..." rabblar jag fortfarande för mig själv i huvudet när jag ska ha koll på hur många dagar det är kvar av månaden :-)

Lotta sa...

Jodå, här är det vardag...jag fattar inte hur jag ska få allt att gå ihop, hur gjorde jag innan semestern egentligen?? ;o)