2009-03-01

Holiday in Cambodia

Nytt land, nytt sprak och aterigen ny valuta. Det ar mycket att halla reda pa! Jag som precis hade borjat lara mig lite fraser pa laotiska, men de ar val bara att glomma nu.
Vi hoppade pa en buss som skulle ta oss till Phnom penh, resan skulle ta 12 timmar vilket vi hade bavat for, men lika bra att fa det overstokat tankte vi. De forsta 10 timmarna flot pa mycket bra, det var ett glatt gang pa bussen och fin natur. Da en timme aterstod och vi alla borjade dra en lattnadens suck att det hela snart var over far vi dock hora att det ar 4,5 timme kvar. Fy fan vad tungt det kandes!
Nar vi sent omsider kom fram var det mitt i natten, mitt inne i slummen, det hela kandes inte allt for tryggt. Vi hade bestamt oss for att ta in pa ett relativt fint guest house med ac och dusch eftersom vi var hemskt ackliga och trotta, men det var ju bara att glomma. Istallet fick vi det sunkigaste rummet vi haft pa hela resan. Hal i golven, vidrig toalett och skitiga lakan. Jag kan inte med ord beskriva hur jag kande mig i den stunden jag fick det konstaterat. Jag la mig pa sangen och grinade av sjalvomkan som tur var har jag varldens finaste kille som gick ner och kopte mat och trostade mig med att vi skulle ta in pa ett finare stalle tidigt dan efter. Det hjalpte relativt, tills jag skulle upp pa toan och fick se den storsta kackerlackan i varldshistorien (lisamatt) men det var enorm! Martin fick sta vakt och halla utkik efter fler ovalkomna gaster medans jag pinkade i rekordfart.
Men det ar ju trots allt sant man far rakna med, nasta dag var vi fit for fight igen!

Nu har vi kommit till Siem reap, en fantastisk stad dar jag latt kan tanka mig att spendera mer tid. Har strosat omkring pa marknaden i flera timmar och jag befann mig i himlen for en stund. Sa mycket fina grejer att jag funderade pa att chartra ett eget flyg for att kunna kopa allt jag ville, istallet blev det... en hangmatta och inget mer. Det blir liksom for mycket att man inte tar sig for att kopa nanting, men jag ska nog lyckas fylla en vaska eller tva sasmaningom, har redan lyckats kopa inte mindre en fyra (!) vaskor i olika storlekar och modeller, Martin han mest skakar pa huvet, men jag kan inte lata bli...

Imorron ska vi utforska templen i Angkor wat och Ta prom, kommer nog bli mycket maktigt misstanker jag.

Nasta gang jag skriver ar vi formodligen i paradiset, hors da!

Hoppas ni har det bra darhemma, jag har ingen aning om tidsbegrett overhuvudtaget och annu mindre om vad som hant i svedala, sa beratta garna. =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha, jag beundrar dig som, trots smäkrypsskräck, kan luffa runt så som ni gör!

Kram