2009-03-08

Phu Quoc, Vietnam

Sa befinner vi oss antligen pa paradison utanfor Vietnams sodra kust. Det gar inte riktigt att beskriva hur vackert har ar men helt fantastiskt ar det!
Vi bor i en bungalow mitt pa stranden och har en sisadar 20 m ner till vattenbrynet. De storsta bekymmren vi har har nere ar mest hurvida vi ska kopa en farsk ananas eller en vattenmelon av strandforsaljaren, eller varfor inte en mango?
Vi har varit har i tva dagar nu varav den forsta spenderades med att hyra en varsin moppe och se oss omkring. Efter att ha brakat ner i ett dike och efter att ha varit nara att kora over en galen tupp sa gick farden helt riskfritt. Det var vart varenda skroma pa benet for efter en halvtimmes fard kom vi fram till en precis graddvit strand. (se nedan)
Idag ar det sol och bad som galler for hela slanten. Vi har en bar precis intill dar vi bor som har bade internet och biljard sa det ar ett perfekt stalle att komma undan lite fran solen.

Igarkvall hande ytterligar en incident som innefattade mig och djur. Jag skulle upp och kvallskissa och da jag vander mig om och ska spola ser jag att det sitter en odla I TOAN! Jag far saklart halvt panik och springer ut till martin med trosorna vid knana varpa Marin kvider av skratt.
Snall som han ar gar han in pa toan och ska forsoka fa bort den stackars kraken. Detta var inte helt enkelt. Jag hinner med att se en viftande martin med en minst lika viftande odla i handen. Det hela slutar med att odlan tappar svansen och ilar darifran fort som tusan och martin har kvar svansen i handen. Da ar det min tur att bryta ihop i fullstandigt apgarv.
Nu mera kan jag upplysa om att det rader tvang pa att falla ner toalocket efter sig...

Innan vi kom hit da?
Vi var inte i Kambodja speciellt lange, men vi hann med huvudstaden Phnom penh som inte var sa varst mycket att hurra for. Staden var den skitigaste jag sett, det lag sopor precis overallt och misaren var total. Det varkte i hjartat pa mig att se fader utan ben hoppa omkring pa gatorna med bara handerna med barn liggandes i knat. Det var fruktansvart mycket tiggare som man tyvarr maste ignorera. Jag satsade istallet pa att skanka lite pengar till barnsjukhus, gatubarn och utsatta kvionnor pa seriosa stallen.

Vidare kom vi till Siem reap, en alldeles bedarande stad. Dar spenderade vi ett par dagar med att bara njuta av stadens myller och alla marknader och saklart med att aka till Angkor wat. Ett enligt mig overreklamerat stalle som var fullt av fotograferande japaner som var dar i stora turistgrupper. Det var Sallskapsresan ala 80-tal med grona kepsar pa varenda en sa de skulle hitta tillbaka till gruppen.
Men visst, det var ratt maktigt och jag ar glad over att ha varit dar men mycket mer an sa var det inte.
Fran Siem reap tog vi ytterligare en i ledet av bussar som tog oss till Shianukville, en stad i sodra Kambodja. Dar blev det lite sol och bad for att da till sist hamna har.

Lider ni av sondagsangest darhemma? Kanske ar ni till och med lite bakfulla? Da ska jag bidra med lite bilder av den senaste tiden pa varan resa och upplysa om att varan sodag ar precis underbar... ;)

Bad vid vattenfallen i Tad fane


Martin provar undervattensbilder


Sagoland pa Don det


Angkor wat


....


Ta phrom


Solnedgang over Phu quoc


Havsutsikt fran varan bungalow


Paradiset i Bai sao


Odla i toan

6 kommentarer:

jos sa...

Shit vad nice det ser ut! Själv är jag ju då inte bakis, men får dras med en karl som är det - vilket nästan är värre, haha. Här är det typ två grader varmt, duggregn och grått - så njut från oss med. Kram

Anonym sa...

Åh, vilka härliga bilder. Är inte direkt bakis jag heller men det är grått och kallt. Just nu har regnet övergått till SNÖ! BLÄ!!!

Kram

H sa...

Du är grym Lisa! Torterar oss med bilder och roliga historier. (Dig springandes med trosorna nere haha) Men roligt med bilder och undervattenskort! :)

martin sa...

JOs: Haha din stackare, det kan verkligen inte vara nan hojdare att vara i samma rum som en omklig karl som ar bakis, men jag lovar att njuta lite extra for dig. =)

Och det later ju inte alls speciellt roligt med sno heller for den delen, har ar laget sadant att knappt ett dopp i havet svalkar. Och sand ar det precis overallt, men jag kanske inte borde klaga... ;)

martin sa...

JOs: Haha din stackare, det kan verkligen inte vara nan hojdare att vara i samma rum som en omklig karl som ar bakis, men jag lovar att njuta lite extra for dig. =)

Och det later ju inte alls speciellt roligt med sno heller for den delen, har ar laget sadant att knappt ett dopp i havet svalkar. Och sand ar det precis overallt, men jag kanske inte borde klaga... ;)

Tessan sa...

HAHAHAHAHAHA. Du läser min blogg också va? Jag är ju såklart också med om incidenter.
VILKEN STOR JÄVLA ÖDLA.
Jag hade skitit på mig. Eller på ödlan.
Kissade du på ödlan??? Jag ska fan amäla dig till djurskyddsnämden. Dissa djur på det sättet. ;)
Skönt att höra att ni mår bra. Saknar er massor men fan så skönt detär att vara bortrest.