2010-11-19

02 - Your first love

Han hette Oskar. Jag var kanske nio år, han ett år äldre och en blond lintott. Varje sommar kom han ner med sin familj och badade nere vid vår sommarstuga, och jag tyckte att han var den finaste jag sett. Sprang ner för att kolla badtemperaturen så fort jag såg hans bil komma nere vid krönet. Vi brukade tävla om vem som kunde göra tuffast hopp ner från bryggan och vem som gjorde snyggast volter. Han vann jämt såklart. En gång hjälptes vi åt att fiska upp saker från havsbotten, han hittade och gav mig ett par solglasögon som var täckta med sjögräs och annat mög, men jag kunde inte fått något finare. Sådär höll vi på vareviga sommar och varje höst låg jag hemma i min säng och längtade till kommande sommar.
Sen blev vi större och han kom allt mer sällan med ner till sjön för att bada. Jag tror aldrig han riktigt förstod hur kär jag var i honom.
Flera år senare visar det sig att vi ska börja hänga i samma gäng, dricka öl och bli fulla ihop. Jag kramade honom senast i lördags när jag träffade honom och hans finfina tjej på Munken.

Inga kommentarer: