2011-02-14

Nom nom

Det är mycket möjligt att jag råkade baka de godaste kakorna jag någonsin stoppat i min mun tidigare idag.

Världens kanske godaste havrecookies.

Receptet:
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
200 gr smör
4 dl brunt farinsocker
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
6,5 dl havregryn
200 gr mörk choklad (jag tog knappt 100g mörk choklad och en näve non stop.)

Rör ihop rumsvarmt smör, strösocker, farinsocker och vaniljsocker.
Vispa äggen lätt och blanda ner dem ihop med havregrynen i den övriga smeten. Blanda mjöl, salt och bikarbonat i en bunke, knåda sedan ihop det med de övriga ingrediencerna. Grovhacka chokladen & non stop och arbeta in i smeten.

Gör ungefär 30 små bollar och klicka ut på en (eller typ fem) plåtar.
Grädda i 175 grader ca 8-12 min.

Låt kallna på plåten och sätt sedan i dig ungefär hälften av de gudomligt sega kakorna med detsamma.

Jag lovar, det är fan kakor i världsklass.

6 kommentarer:

Josefine sa...

Jag måste sluta kolla på recept! Jag blir tokig nu när vi inte har ett kök som funkar. De där kakorna ser jävligt goda ut!

Fifi sa...

Åh, jag som har förbjudit mig själv att baka innan vi har flyttat! Men när vi väl har gjort det, då ska det bli sådana kakor!

Lisa sa...

Miss Muffin: Jag förstår det, jag skulle också gå bananas utan kök. Men tänk så jäkla mycket smarr du kan baka där sen, i erat ny fina kök!

Fifi: Hihi ja, du kommer inte ångra dig! Jag var tvungen att ta med ett gäng till jobbet, jag insåg att jag annars skulle hinna sätta i mig alla själv innan jag hunnit bjuda hem nån. Kakorna gick hem vill jag lova. =)

Emma - I was on the moon. With Steve. sa...

Jag önskar att jag hade tid och lust att baka. Yum!

Lisa sa...

Emma, så där säger många av mina vänner också, och så får de dåligt samvete när de bjuder hem mig på köpefika. Som om det spelar nån roll liksom. Jag älskar att baka (och äta också dessvärre) och finner det rätt rogivande.

Anna sa...

De såg så goda ut att jag var tvungen att prova dem. God damn it! De var helt sjukt goda ju!! Eftersom jag är ett stort fan av havrekakor så är det här en kaka helt i min smak. Att det sen är cholkad i och att de är så där härligt sega gör inte saken sämre. Världsklass! Tack!