2009-04-09

gnäll av en konservativ bitterfitta

Jo alltså, det här med påsk. Jag måste bara klargöra vissa grejer.
Igår var jag nämligen upprörd å det grövsta när jag insåg att barn idag inte fan vet hur man firar påsk.

Igår var det onsdag, den sk. dymmelonsdan. Då ska man spendera dagen med att klistra på små roliga lappar på folk. Man ska däremot INTE gå omkring och vara påskkärring. Det ska man göra idag. Punkt.
Igår ringde det på dörren, jag öppnade och där utanför stod en tjej på typ 10-11 år med en sjalett på huvudet. (oklart om den var som utklädnad eller om hon brukade ha den så för fint) Hon sträckte fram en plastpåse framför ögonen på mig varpå jag häpet frågade henne vad hon sysslade med. Hon berättade då det som tydligen ska vara uppenbart, att hon är en påskkärring.
Jag blev skärrad och slog igen dörren mitt framför nosen på henne. Påskkärring på en onsdag, och utan att ens vara utklädd, tänkte jag och återgick till mitt.
Ett par timmar senare ringde det återigen på dörren. Den här gången en kille i ungefär samma ålder. Han hade lite fräknar målade på kinderna. Bus eller godis? sa han och sträckte fram en NY-keps.
BUS ELLER GODIS!? Jag trodde inte mina öron. Ska det gå till såhär?
Vart är världen på väg egentligen?
VA?

Nä, annat var det förr.
Då satt vi och ritade fina påskkort på dymmelonsdan, ägg som kläcktes och kycklingar som tittade upp och sa pip pip, glad påsk ibland också påskkärringar på väg till blåkulla. Vi la ner själ och hjärta i de där korten.
När det sen blev dags för skärtorsdagen hjälpte mamma till att klä ut en i kjol, sjalett och kvast med röda kinder med fräknar. Sen var det bara att bege sig ut. Två tjejer med stora smilgropar och den ena med änglalikt hår (inte jag). Inte konstigt att vi fick en massa snask och småmynt när vi sträckte fram varsitt ritat påskkort och önskade glad påsk.
Ett år, när vi satt hemma hos S berättade hennes storasyster att hon gett några påskkärringar hundgodis i deras ägg som de också stoppade i munnen och åt.
Jag minns att vi skrattade gott åt detta medans vi satt och mumsade godis. Vi var ganska nöjda med att vi hade henne på vår sida och slapp få hundgodisar av rabiata tonårssystrar.

Ja men det var väl allt jag hade att säga om påsk, kommer det ungar idag utan vare sig utklädnad eller påskkort ska de få fan.

Så glad påsk då.

7 kommentarer:

Elin sa...

hahaha, sa dar ska det se ut..

Emelie Jensen sa...

HAHAHA du ar ju bara for gooo skruttan. Har har jag inte sett ett dyft av pask. Antar att det inte firas pa samma satt som hemma.

Men jag forstar att du blir arg. Vi hade alltid pyssel verkstad i skolan och pa fritis dar vi fick gora kort och kycklingar som vi kunde ge nar vi gick paskkarringar. Och jag sag fram emot det saaa himla mycket varje ar.

Blir lite ledsen att det haller pa att forsvinna och att dem bara gar omkring och "tigger" nu for tiden. USCH!

Lotta sa...

Hahaha, vad rolig du är! MEN...håller med till fullo!! Vet att jag reagerade på det där när jag bodde i stan. Härute är det mer "som vanligt" tack och lov. :o)

Lotta sa...

Förresten, så söt du var som påskkärring! ;o)

Cat sa...

Haha, så jävla rätt du har! Även om jag inte råkat ut för några "påskkärringar" än så har jag gått och gnällt över det också. Och bus eller godis? Herregud! Som jag sa igår: "När jag var liten så gav vi ju bort påskkort i utbyte mot godis. Inget 'Ge mig godis annars smetar jag in din dörr med råa ägg.' När korten var slut gick vi hem."

Glad påsk i alla fall!

Kram

jos sa...

Haha, det där måste vara ett fenomen så bara gäller nordantill. Här på andra sidan stan har jag inte skymtat några påskkärringar vare sig igår eller idag (iofs brukar jag inte våga öppna dörren om nån väl ringer på, dom blir aldrig glada när jag typ ger dom russin - mitt godis vill jag ju ha själv..)

sofie sa...

haha! vilket svineri! jag kommer också ihåg när man satt och hetsritade kycklingar hela dagen innan, men det där med dymmeltorsdag måste vara något östgötsk. aldrig hört ordet förut, förutom från natta igår :P
jag sitter på landet och här får vi nog garanterat inga påskkärringar! närmsta grannens yngsta barn är äldre än jag.
men hursom, glad påsk på dig :)
du får muta någon att följa med ut och gå påskkärring med dej så du kan visa vart skåpet ska stå! kidsen måste ju förstå charmen med skärtorsdagen!