2009-06-11

För de har tagit studenten

Utanför fönstret skriker fulla nittonåringar sig hesa. Sitter på flak och skålar i mousserande vin och tänker att livet leker. Livet blir inte bättre än såhär. Jag äger världen och nu super vi som tusan för vi är bäst.

Jag gick förbi ett lass nyss på väg hem från jobbet och fällde en tår eller tio. Över studenter!
Jag minns den där euforiska känslan man hade då. Jag var så lycklig, hade världen framför fötterna och herregud vad livet lekte. Den känslan ihop med att se all sprudlande lycka tog mig till lipen. Det och en jäkla massa märkliga hormoner som finns i mig precis hela tiden numera och behagar dyka upp när som helst.
Jag gråter av att se lyckliga människor, inte för att jag själv är det minsta olycklig, snare tvärt om. Utan mest för att jag blir så himla glad över att allt likosm blommar upp en dag som denna.

Just nu sitter förmodligen en kusin på ett flak eller i en bil någonstanns i stan och känner precis så som jag gjorde för åtta år sen, och om tre timmar är det dags för lillebror. Sedan bär det iväg på studentskiva och en fest som varar hela natten lång för dessa två.

Stort grattis till er bägge!

1 kommentar:

Lotta sa...

Skojar du?? Jag har haft tårar i ögonen hela dagen!! Herregud, man blir inte mindre gråtmild när ungen pluppat ut ska du veta! ;o)