2010-03-19

Om en fredagkväll hos oss.

Jag brukar verkligen inte syssla med att skriva om mat, det finns det andra som gör betydligt bättre än jag. Men ändå, ikväll kände jag helt enkelt fört.
Tikka Masala.

Koriander, cream fraiche, grädde, hemmagjord currypasta, mango chutney, paprika, lök, tomater och tomatpuré.

Bryn lök i smör och olja, i med currypasta och paprika stek i typ 10 minuter.

I med kycklingbitar. Stek ytterligare 5 minuter. ja det är en jävla massa stekande mest hela tiden.

Slut med stekandet. Nu slänger man i tomatkrosset, tomatpurén och lite vatten och så låter man det sjuda under lock en bra stund.

Jag man tur, som jag, så har man en kille som klinkar på en gitarr och ropar fan, lyssna här! och yes, snart sitter det! Det gör en redan rolig matlagning ännu roligare.

Eftre en stund häller man i grädde, mango chutney och cream fraiche och låter det hela koka upp igen. Precis innan servering strör man över hackad, färsk koriander. Och hör & häpna, jag äter koriander! För ett år sen i Laos åt jag koriander så jag bajsade grönt och korianderluktande i en vecka efter och svor på att aldrig någonsin äta eländet. Men nu så.

Som vanligt har jag lagat mat åt ett kompani, men vad gör väl det när det blev precis svingott. Nu kan vi äta tikka masala hela nästa vecka. Hur som helst, servera med ris, naanbröd och ett glas rödtjut.

Maten kan intas framför Let´s dance, alternativt Skavlan, men väljer man det senare så är risken stor att man missar Solsidan och det är ju en katastrof, det förstår ju vem som helst. Därför väljer vi att skämmas när Willy med buk gör bort sig fredag efter fredag i fyran.

Inga kommentarer: