2011-04-24

Att smida planer.

Det är en så himla märklig känsla när man vet att man äger ett hus, alla papper är påskrivna och kontantinsatsen är betald, men man bor där liksom inte än.
Vi pratar ständigt om hur vi ska bygga ut, hur det ska se ut i badrummet och så vidare. Martin skissar, suddar och ritar nytt. Samtidigt så säger vi hela tiden att vi måste bo in oss så vi inte förhastar oss och upptäcker i efterhand att det hade funnits smartare lösningar. En utbyggnad är egentligen inte alls nödvändig än på ett par år, men vem tusan orkar vänta?
Det känns så mäktigt på nåt vis att man har ett helt hus som man kan göra precis vad man vill med. Eller ja, det är ju såklart en kostnadsfråga men eftersom vi fick köpa huset så pass billigt (om man ser till dagens huspriser vill säga, jag tänker aldrig hävda att nåt man köper för närmre miljonen är billigt) så har vi helt klart en del möjligheter.
Tanken har också slagit mig att det är just det här planeringsstadiet som är det roliga, för det lär väl knappast bli så jävla muntert när projektet väl dragit igång. Alltså passar jag på att riktigt glädjas åt planeringen, från badrumsrenovering till en fondvägg i köket.
I mitt huvud är allt redan klart, där äter vi mat i kökssoffan i vårat ljusa kök, ungarna busar i trädgården och Martin skruvar och är glad i sitt garage. Mycket bättre än så kan det inte bli.
Jag tror faktiskt att vi har köpt oss lite, lite lyckligare.
(Hejohå så jävla könsstereotypiskt och idylliskt! Jo tjena liksom.)

7 kommentarer:

Fifi sa...

Vi köpte vår lägenhet i november, eller betalade åtminstone kontantinsatsen då, men flyttade in först sista helgen i februari. Jag höll på att bli galen i väntan på flytten och ville bara komma iväg.

Det måste vara kul att planera alla projekt ni ska göra med huset!

i min lilla lilla värld sa...

Är det mycket som ska fixas? Vi har typ renoverat hela vårt hus nyligen. Bara köket kvar. Pjuh! Jobbigt, men sååå värt det

i min lilla lilla värld sa...

Om du tycker om champagne kan jag rekommendera Billabongs alkoholfria!

Hur har du måt so far?

Lisa sa...

Fifi: Åh, vilken dryg väntan! Vi får nycklarna i slutet av juni så det är inte så himla lång tid kvar, men man är ju ivrig som sagt.
I min lilla värld: Vi ska börja med att göra ett badrum/tvättstuga, och riva en vägg i köket så jag får mitt ljusa, relativt stora kök som jag drömt om. Framöver ska vi bygga ut men vi lugnar oss nog lite med det projektet då det går att bo bra tills vidare ändå.
Kan tro att ni trivs nu när ni fått nästan allt klart, så himla skönt! Och kul, och värt det! :)

Okej, tack för tipset! Kan vara gott att ha lite att välja mellan i sommar.
Nu mår jag himla bra måste jag säga, kämpade en del mot illamående i början dock. Skönt att det har vänt!

Lina sa...

Hade inte Martin skruva och var glad som mejladress? :D

Lisa sa...

Lina: Haha jo, det var liksom lite det som var grejen, men det är det ju inte många som förstår! =)

Lina sa...

En annan var ju med för tusen år sedan. :) Hälsa Martin från mig. Jag saknar er. Hoppas ni kommer trivas i huset och skruva och vara glada ;)