2011-01-11

Om vardagen.

Åh jag blir så himla trött på att jag ska bli så påverkad av all dynga man läser i media. Igår gick det att läsa om oxveckorna som väntar. Från trettondagshelgen till påsk. I år är det tydligen extra långt mellan helgdagarna. 15 veckor. Femton veckor utan en endaste extra ledig dag.
Och snart börjar vår vardag på riktigt. Om knappt två veckor ska Kajsa börja på dagis och Martin och jag börja köra heltid igen. Lämna på dagis, stressa för att hinna i tid till hämtning på dagis och sen laga nyttig och näringsrik middag. Och ska man hinna med att träna däremellan också.
Jag vet inte, men det känns som jag liksom tagit lite för givet att en vardag med dagishämtning ska vara stressigt. Enkom på grund av all hysteri i medierna om hur man slipper dagisstressen, hur man underlättar matlagningen osv osv.
Jag känner att jag inte alls är redo för den här vardagen, vi har haft det helt otroligt lyxigt när vi delat som vi gjort på veckorna. Visst skulle vi kunna stanna hemma ett tag till, men vi har en liten vilding som jag tror är mer än redo för att börja på dagis, det har börjat bli väldigt svårt att aktivera henne. Hon behöver leka av sig med andra barn. Och ärligt talat så välkomnar våra plånböcker två heltidslöner också.

Men femton veckor, det var liksom det som fick min vintertrötta själ ännu tröttare.
Det är en jäkla tur att vi har föräldradagar att ta ut, som gör det möjligt till några små pitstop på vägen mot somaren och ny ledighet. Snart är det till exempel dags för Band of horses i Stockholm.
Vi börjar så. Då känns den här årstiden som gud glömde - när det varken är vinter eller eller vår - något lättare.

4 kommentarer:

jos sa...

Jag brukar inte råtröttna på vintern förren typ i mars, men just nu känns det olidligt. Det är som att vädret försöker lura en till att bli vårrusig men i själva verket har en lömsk plan i sikte (typ vinter in i juni).

Skönt med lite delmål iaf. Önskar vi också hade några, men vi tycks inte komma längre än till stadiet då man bestämmer att man verkligen borde planera in något roligt snart. Vad det där roliga ska vara står sedan skrivet i stjärnorna..

Fifi sa...

Media hittar ju hela tiden på nya saker vi ska må dåligt av. Vi ska stressa för det ena och det andra, vi ska ha en massa nya folksjukdomar och vi ska vara oroliga för det mesta. Suck. Vi vet nog för mycket helt enkelt.

Anna sa...

Ja, precis! Jag hade inte heller en aning om att det var "oxveckor" att vänta framöver..Men TACK för att ni talade om det! Nu känns det INTE alls långt kvar till våren..

(Oj, det där inlägget dröp visst av cynism och ironi.. hi, hi)

Lisa sa...

Jos: Och imorse höll jag på riktigt på att börja gråta när jag insåg att jag skulle få pulsa i snö till jobbet. Helvetesväder!Tack och lov för delmål, vi har faktiskt lyckats fixa en del såna den här våren, tack och lov! För nu mer än någonsin vill jag att det går i rasande fart till sommar´n.

Fifi: Ja men herregud, visst är det så! Ibland tänker jag att jag skulle stunta i varenda tidning och nyhetssändning - ja teve över lag, så mycket bättre man skulle må många gånger.

Anna: Haha nä, trampa på nån som redan ligger liksom, gör det, för all jävla del! Åt helvete med oxveckorna!