2011-08-20

Om beslutångesten.

När vi äter pizza föredrar jag att göra det hemma med anledning av att jag allt som oftast måste sitta och glo på pizzamenyn i en halvtimme ungefär innan jag bestämt mig. Att stå inne på en pizzeria och bestämma sig är med andra ord rätt stressframkallande.
Inte allt för sällan tar jag den lätta vägen och tar samma som M, då slipper jag dessutom sukta efter hans pizza sen, som alltid ser mycket godare ut än min egen, om jag nu lyckats bestämma mig för en annan, det vill säga.
Ibland, ve och fasa, har det hänt att M på ren djävulskap ändrat sig i telefon och tagit någon helt annan pizza än den han bestämt sig för från början (och alltså jag också). Så jag, när vi får hem pizzorna får sitta där och tjurigt kolla när han äter sin pizza som ser precis svingod ut jämfört med min torra och tråkiga.
Nog om det. Nu vet ni på ett ungefär vidden av min beslutångest.

Så kommer vi nu till badrum. Ett rum på 7 kvm som ska planeras in i minsta detalj. Varje jävla tum av badrummet ska planeras. Det är matta som ska väljas, mått på kakel, färg på kakel och när man väl bestämt det ska man välja om man vill ha matt eller högblangt. Det är handfat - väggfast eller på ben? Dusch/badkar? Och det är fönster - underkantshängt eller överkantshängt? Det är blandare till handfat (ja det heter tydligen så, blandare - inte vattenkran).
Och ja det är en jävla massa saker som ska bestämmas.

Och valfrihet i all ära, men nu är det inte kul längre. Stod inne på Bauhaus och velade om taklampa i en 30-40 minuter ungefär, och då kom vi ändå hem och undrade om vi valt rätt.
Jag menar, det är ju ändå saker som tillsammans kommer kosta svindlade mycket pengar - pengar som inte ens är våra utan bankens, och skiten ska sitta där i rätt många år. Det känns som noga övervägande är rätt viktigt, och det är väl vetskapen om det som gör vår beslutångest tio gånger värre.

Nu ska jag bara fatta ett val till den här dan, nämligen vad jag ska ha på mig ikväll.
Barnfritt med Eldkvarnspelning och sen häng med tjejerna står på schemat.
Peppen på det! (Om jag nu lyckas välja kläder..)

Inga kommentarer: