2011-11-17

Torsdag.

Spontana tankar så här långt på dan:

Det här med flextimmar och kompledigt och sånt, himla bra! Det gjorde så M igår bara sa helt apropå ingenting att han nog skulle ta ledigt idag, vilket i sin tur ledde till långhäng i storsängen och att jag hann handla och förbereda kalas för hela helgen utan att stressa. Så. Jävla. Skönt.
Det här med att ta ut ledighet istället för pengar är något jag alltid jobbat med, och jag är himla glad över att M också resonerar att ledig tid är betydligt mer värt än pengar, även om ekonomin med nyköpt hus och föräldraledigt inte är sådär överdrivet mycket att hurra över.
Nu har jag egentligen alltid varit sån, föredragit ledigt framför pengar. När jag jobbat in (när jag jobbade så jag kunde alltså) tillräckligt med tid eller tjänat in röda dagar eller så, så var jag snabb med att ta ut pengarna i ledighet istället. Tyvärr går det ju inte så mycket hand i hand det där, ledigt ger inga pengar och då finns det ju inte direkt något man kan göra. Allt kostar pengar, mer eller mindre. Men det är det som är så fint nu att man får ut så mycket av att vara ledig även utan pengar, för att umgås hela familjen, mysa i sängen, gå promenader och bara vara, det kostar inte en krona. Och jag tänker lite att det är bäst att passa på när tid ges. Om ett år eller så är det ganska svårt att klaffa ihop lediga spontana dagar mitt i veckan när bägge jobbar, och helgerna är ju som vi alla vet alldeles för korta.

Idag har jag också lärt mig att pumpa luft i bilen. Nu kan jag både pumpa däck, kolla olja, fylla på spolarvätska, konstatera om bilen gått varm (och vad man gör då) samt tanka. Herregud, vilka kunskaper jag beitter, visst? Tänker att jag borde få jobb på vilken bilverkstad som helt..

Jag har också hunnit förundras över att vi satt vid frukosten och planerade framtiden 7 år framåt. Det slog oss att om sju år är M 40 och jag 35. Vi slutade att planera då, de siffrorna kändes rätt svindlande. Mer om det i ett annat inlägg.

3 kommentarer:

Fifi sa...

Vad härligt med spontanledigt så där!

Och vad du kan om bilar, sälv har jag nog glömt bort allt jag lärde mig när jag tog körkort för nästan två år sedan, inklusive att köra.

kajsa. sa...

Åh så najs med ledigt bara sådär, jag resonerar precis likadant när det gäller ledigt vs pengar..
Tummen upp! :]

Lisa sa...

Mycket fint med spontanledigt! Man värdesätter det lite mer på vardagar tycker jag, då har man inte samma press på sig att hinna allt man "ska" hinna med under en helg.
Fifi: Bor man mitt i stan så där så kör man ju himla sällan, jag var likadan ett tag. Och när jag väl satte mig i bilen igen efter lång tid så kändes det väldigt ringrostigt.