2012-03-15

Ibland blir jag upprörd för mindre..

För en tid sedan, när jag lyssnade på Morgonpasset i P3, hörde jag ett namn nämnas i förbifarten. Och jag messade M och ba: Det här ska våran kommande dotter heta!
Och han ba: Eh, okej.

Sen dess har jag inte tänkt på mycket annat än att vår dotter, om vi nu får en sån i framtiden, ska heta Joni. Joni kan vara det finaste namnet i världen faktiskt. Nästan så jag övervägde ett namnbyte på Kajsa till och med. (Skoja bara. Men kanske lättare än att övertala M att skaffa en tredje onge.)
Och så imorse, när jag satt i bilen på väg till jobbet, så får jag höra att Filip och Fredrik-Fredriks dotter heter just Joni. Och jag ba: Men lägg av för fan! Vi kan ju inte döpa vår dotter efter en kändisunge, i synnerhet inte när det är såpass ovanligt. Vilket jag messade och talade om för M. Han ba: "Nähe, okej."
Vi kan väl enas om att han inte på långa vägar blev lika upprörd över det här kändisnamnet som jag.

Ps 1. Är inte gravid. Men att tänka ut potentiella namn på bebisar är liksom lite av en hobby jag har.
Ps 2. Det är ju inte så att jag inte hört Joni förut, har bara inte alls tänkt på namnet som kandidat till vår unge.
Ps 3. Nu ska jag fortsätta jobba, blev bara väldigt upprörd över att mitt namn var upptaget av himla Fredriks dotter. Fan.

Published with Blogger-droid v2.0.4

11 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Ärsh, det kan ni visst! Joni är ju redan ett kändisnamn sedan innan (Joni Mitchell).

Colombialiv sa...

Åh Joni! Jättefint! Annars är min personliga favorit Lovis.

Colombialiv sa...

Åh Joni! Jättefint! Annars är min personliga favorit Lovis.

Sus sa...

Får jag säga att det är ett ganska vanligt finskt killnamn? :) Sägs Jåni typ, med kort å.. vet inte riktigt hur ni har tänkt uttala det.

Jag blev lite "sur" då jag insåg att en finlandssvensk kändis som har en son i min sons ålder som heter samma sak som min son... ett par veckor före min andra son föddes hade en annons i tidningen om att hans son hade fått en lillebror, och hade han inte stulit mitt namn! Haha. Men jag struntade i det. Så nu heter våra söner samma sak båda två... alla 4.
Je yog get it huh?

jos sa...

Jag lobbade hårt för Joni när vi väntade Milo men med tanke på att Jon heter just Jon så hade det nog blivit lite lustigt.. Men det är helt klart en favorit här med.

Maria sa...

Jättefint namn, och jag har nog faktiskt aldrig hört det förut! :)
Och sen du ju för himla söt också!

Jenny sa...

Schulmans snodde vårt Charlie till en tjej, som vi hade paxat i så himla många år. Fan att de får gå och förstöra!

Lotta sa...

Min gamla klasskompis heter Joni....han är libanes. ;o)

Fifi sa...

Joni är ett jättefint namn, både snyggt och tufft! Dock tänker jag att om ni får ett barn om ett par år och döper det till joni, så tror jag inte att folk kommer att tänka på Fredriks Joni, det har säkert passerat då.

Linxter sa...

Joni! åh guuu va fint! Jag och Tim hade skitsvårt att komma överens om ett tjejnamn, men tillslut enades vi om Jenna. Fast vi var säkra på att vi skulle få en pojke redan från vi blev gravida, och mycket riktigt kom ju Vilmer :)

Lisa sa...

D T: Jo det förstås, också dröjer det nog ett tag innan det skulle bli aktuellt för oss att döpa nån till Joni. =)

Colombialiv: Lovis är jättefint! Min kompis har alltid sagt, så länge jag kan minnas, att hon ska döpa sin dotter till Lovis den dan hon får en dotter.

Sus: Jag tänker Joni, som Juni fast med o, om du fattar.
Men va? Haha vad konstigt att du har exakt samma namn på bägge era ungar!

Jos: Hehe ja lite konstigt kanske med tanke på faderns namn. Vi var ju också sådär när vi ville döpa vår son (som vi trodde Kajsa ju var) till Ebbe, fast kusinen heter Ebba. Kändes inte jättekul liksom. Fast som sagt, Joni, väldigt fint.

Maria: Hihi nä det är ju inte direkt någt vanligt namn. Jag gillar när de är åtminstone lite ovanliga.

Den där Jenny: Dumma kändisar att gå och ta våra namn sådär! Har hört rätt många nu som är förbannade på Schulman för namnstöd. Hehe.

Lotta: Fast jag vill ha namnet på en tjej, finare så. =)

Fifi: Ja exakt! Det dröjer nog som sagt innan det bli aktuellt med det namnet, om någonsin.

Linxter: Jamen visst! Fast alltså, jag älskar Vilmer! Gillar de flesta namn på V, Vilhelm, Vidar, Vilmer.. myckt fint.