2011-12-04

Baka baka liten limpa.

Om ni nu skulle tvingas välja ett bröd som ni skulle äta resten av livet så skulle det bli det här;


Just saying.
Och om ni nu också skulle tvingas välja ett endaste pålägg till den här urgoda limpan så skulle ni välja honung. Inte enbart för att det är det i särklass godaste, utan för balansen också, ni vet. Nyttigt bröd = onyttigt pålägg. Eller äsch, honung är ju rätt nyttigt det också. Faktiskt.

Och nu när jag liksom tänt ljuset hos er så måste ni ju få receptet också. Varsågoda:

Äppelyoghurtbröd:
2 dl havregryn
5 dl siktat dinkelmjöl (eller vetemjöl)
1 dl linfrön
1 dl russin
1 dl grovt hackade nötter (jag brukar ha grovt hackade solrosfrön istället)
2 tsk bikarbonat
2 nypor havssalt (jag brukar ha flingsalt)
4 dl naturell yoghurt
1 rivet äpple
3 msk honung

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Rör ner resten och blanda ordentligt.
Lägg ett bakplåtspapper i en brödform och häll i smeten.
Grädda längst ner i ugnen i ca 1 timme och 20 minuter.
Kontrollera med sticka.

Sen kan man tända 2:a ljuset i staken och njuta av hembakat bröd och risgrynsgröt samt förundras över hur mycket tomtegröt som ryms i magen på en 2-åring.
Men siså, baka på nu!

4 kommentarer:

Fifi sa...

Jag har gjort ett liknande några gånger, oslagbart!

Muerta sa...

Måste testa! Extra plus för deg man inte måste stoppa händerna i när man eventuellt måste ha bebisberedskap samtidigt som man bakar... ;)

Helena mitt i smeten sa...

Låter grymt gott! Det måste jag testa.

Lisa sa...

Fifi: Det är verkligen oslagbart!

Muerta: JA TESTA! Svinbra också att man bara blandar ihop allting med en träslev och så är det färdigt sen. 5 minuters aktivt bakande, perfa!

Helena: Ja gört! Du kommer inte bli besviken.