2011-12-15

Lucka 15, berätta om en av dina favoritböcker.


När jag läste de bägge böckerna var jag fortfarande ovetandes om att det som sas vara en självbiografi i själva verket till stora delar var påhittat. Givetvis blev jag besviken, men det ändrar egentligen inte alls storyn och karaktärerna, det är nämligen dem jag faller så mycket för.
Aldrig förr, vare sig förr eller senare har en historia om missbruk berört mig så mycket.
I första boken, Tusen små bitar, får vi följa James i kampen mot sitt missbruk inifrån fängelset.
I Min vän Leonard, uppföljaren till Tusen små bitar, följer vi hans liv när han kommit ut därifrån där varje dag är en kamp mot sitt beroende. Hjälpen kommer från Leonard, en vän från fängelset som lever sitt liv i lyx och som om varje dag vore den sista.

Både jag och Martin älskar de här böckerna, så pass mycket faktiskt att vi beslöt att döpa vår son till just Leonard i andranamn. (Okej, M:s farfar hette från början Leonard, men det var först efter vårt beslut M faktiskt kom på det, då hans farfar i tidig ålder hellre ville bli kallad Lennart (hallå, liksom?))

5 kommentarer:

Fifi sa...

Åh, Tusen små bitar är ju en av de absolut bästa böckerna jag har läst! Jag köpte den på engelska, samt Min vän Leonard, i våras och började läsa, men sedan kom jag av mig. Jag har haft så svårt att få ro att läsa v´böcker sedan Elly föddes, men nu börjar jag nog komma igång lite.

H sa...

Jag saknar min Tusen små bitar - bok! Vete sjutton vart den kan ha tagit vägen men jag har haft en tendens att låna ut den så någon kanske sitter och håller på den. Den är så tummad och fin så jag vill inte köpa en ny. :)

Duktiga Tjejen sa...

Älskar oxå de böckerna! Mest den första. Har valt att blunda för att de kanske inte är 100% verklighet, de är lika bra ändå. Frey är grym. Har du läst hans andra nu oxå?

Leonard är ett fint namn, kul att er sin fått andranamnet därifrån!

Lisa sa...

Fifi: Åh du måste läsa om Leonard! Fifi: Jag har också haft väldigt svårt att komma in i läsningen och otalet är de böcker jag påbörjat men sen lagt ifrån mig. Nu verkar jag dock ha kommit på banan igen så jag hoppas att det håller i sig.

H: Men vad tråkigt! Det är verkligen nåt visst med tummade böcker.

D T: Men NEJ! Herregud, hur har jag kunnat glömma bort den? Jag vet att du skrev något om den i din blogg för en tid sedan och ja ba: VAD HAR JAG MISSAT!?
Note to self: Köp!

Anonym sa...

Tusen små bitar hör till mina absoluta favoriter också! Jag har dock inte läst den andra, har den i bokhyllan men är som lite rädd att påbörja den och inse att jag inte gillar den lika mycket som första.. :)