2011-12-02

Lucka 1, berätta om dig själv.

Hittade en julkalender inne hos Cattis där man varje dag ska berätta lite om sig själv utifrån olika teman. Kul! Tyckte jag och bestämde mig för att köra en kalender jag också, göra ett försök i allafall.
Så nu kör jag, en dag försent.


Lisa. Fjärta. Muppen. Mamma. Pappa ibland. Kärt barn har många namn.
Föddes tidigt 80-tal, det tredje året på decenniet närmre bestämt, en strålande varm sommardag i mitten av juli.
Där jag växte upp låg trevåningshusen tätt, vägarna var få, lekparkerna inne på gårdarna var många och myllrade av barn.
Jag hade den goda smaken att redan då lägga beslag på de bästa av de bästa ungarna, och många av de där ungarna är än idag mina bästa vänner.
Hur som helst så var vi ett bra gäng där i Ektorp. Där våra föräldrar kände varandra och mammorna stod på balkongen och ropade när middagen var klar och såna saker. Tryggt skulle man väl kunna säga att det var.
Vi ägnade dagarna åt att hoppa twist, leka datten och hoppa hage. Senare år lekte vi tuffa, gick omkring på gårdarna och lyssnade på musik och tjuvrökte.

Jag blev äldre, träffade en kille och flyttade till landet. Åkte på festivaler och livet lekte. Jag tröttnade, gjorde slut med min kille. Träffade ny kille på en spelning med The Kristet utseende, festade, hade seriemaraton hela nätterna, skaffade sommarstuga och festade lite till. Åkte till Asien och blev gravid, flyttade. Levde bebisbubbla. Jobbade. Blev gravid igen, flyttade till hus och så levde vi lyckliga i alla våra dar. Amen.

Jag har två bröder också. En sju år yngre och en halv som är tre år äldre. Det är väl först på senare år jag förstår storheten i att ha just dom bröderna jag har, de är nämligen himla fina på alla sätt och vis. Den halva har dessutom en dotter, Alicia som är ett år. Hon är faktiskt precis lika söt som min dotter, jag trodde aldrig någon kunde bli det nämligen. Men hon kunde.

Och så har jag två föräldrar också. Skilda. Skiljde sig när jag var 15, men jag tyckte nog mest att det var skönt. Mina föräldrar är väldigt olika, men alldeles alldeles underbara på sina egna sätt. En bullrig pappa som alltid pratar lite för högt och en fin mamma som alltid (eller nästan) förstår mig.

Musik är livet. Bra sådan då såklart. Och böcker. Och naturen. Livet utan stereo börjar gå mig på nerverna, eller rättare p3 börjar gå mig på nerverna. Men en fanfar vore på sin plats nu när jag berättar, apropå mitt andra intresse, att jag faktiskt läst ut två (2) böcker på drygt en månad. Har nämligen inte läst så mycket sen jag fick Kajsa. Men nu så.

Och jamen just det. Jag har de två finaste ungarna i världen också. Kajsa och Vidar. Kajsa 2 år och Vidar 2,5 månad. Hur gränslöst mycket jag älskar dem begriper ni nog ändå utan att jag behöver ge en lång kärleksförklaring här och nu.
Också Martin, honom som jag lever och bor ihop med och som jag älskar så ofantligt mycket. Någon gång ska vi gifta oss det har vi bestämt, men om det bli förr eller senare vet vi inte riktigt. Just nu har vi lite svårt att tro på alla löften om ett lång och lyckligt äktenskap då det just nu är några jobbiga skiljsmässor i vår direkta närhet. Men jag antar att huvudsaken är att vi tror på oss. Och för det behövs egentligen vare sig löften eller ringar.

Saker jag också tycker om är att skratta åt mina egna skämt, prata snabbt och mycket och skratta så där kluckande att jag knappt får luft.
Folk ser mig nog som ordentligt, men i själva verket är jag rätt slarvig, i allafall när det kommer till att hålla koll på papper och sånt fast det beror nog mest på att jag tycker det är så förbenat tråkigt.
Just det, jag tycker väldigt mycket om att baka också och bjuda hem vänner som får äta upp det jag bakat. Också drömmer jag om ett stort kök. Men det visste ni ju redan.

4 kommentarer:

kajsa. sa...

Jag gillar sättet du skriver på, så det ska bli kul att läsa fortsättningen av julkalendern :].
Fint!

Omentjej sa...

Vilken rolig julkalender! Får spara idén till nästa år.

Fint skrivet! Ha en fin fredag!

Fifi sa...

Rolig kalender!

Haha, jag tror att folk ser mig som ordentlig också, men de skulle bara veta...

Lisa sa...

Ruht: Men tack fina du!

Om en tjej: Tack och tack detsamma! Hoppas på den du också vetja, det gör ju inget att du börjar några dar efter.

Fifi: Haha ja skenet kan verkligen bedra. =)