2011-12-07

Lucka 7, berätta om ett av dina favoritfotografier.


Den här bilden fick jag bara för ett par dagar sedan skickad till mig.
Vi är i Gölstugan, mitt paradis på jorden. Mormor och morfars sommarställe nere i de småländska skogarna. Idyllen. Året är, skulle jag tippa på, 1988 och jag är 5 år. Midsommar. Med på bilden är min mormor, morfar, min moster och min pappa. Också jag då.
Men det är inte vad vi gör på bilden som är det viktiga, utan var vi är. Det är en av de få bilder jag har på datorn som är tagen just härifrån, därför får det bli den.
Det där stället speglar nämligen så mycket av min barndom så som jag minns den; Sommar, Gölis, världens bästa morföräldrar och bus i skog och mark och bad i Björkvik.
På höger sida utanför bilden finns ett högt skogsbeklätt berg där jag och min bror hade gjort två kojor och en varsin gunga med hjälp av morfar. Jag minns hur jag var lite avis på min bror för hans gunga var mycket längre än min och när man gungade på den fick man ett sånt härligt pirr i magen. Vi var ofta där på berget och lekte och plockade smultron. Iblande var vi och nallade jordgubbar i morfars överdådiga jordgubbsland också.
Jag kan se framför mig hur mormor packade ner torra mandelkubbar, Mariekex och saft i sirapsflaskor innan vi gav oss av ner mot sjön. Kanske paddlade vi lite i kanadensaren eller byggde sandslott vid strandkanten. Kanske låg gäddan där på botten intill bryggan vi hoppade ifrån. Ofta gjorde vi vassbåtar innan vi satte oss på våra handdukar och fikade.
På bilden är det vare sig bad, bus eller jordgubbsnallande. Men ändå. Bilden av en lycklig barndom. Precis som jag vill föra över till mina barn; nära kontakt med mor/farföräldrar, nära till naturen och ehm.. ja låta mina barn få vara just barn.

6 kommentarer:

Elin sa...

Åååh!

Lotta sa...

Harkel *tjock i halsen* Förstår vad du menar!

Maria sa...

Åh så himla mysigt det låter!!

Anonym sa...

underbar bild!!

Fifi sa...

Fin bild, fina minnen!

Lisa sa...

Tack! Och ja, jag är otrligt glad över att jag har så fina minnen från min barndom, dom har jag placerat nära hjärtat.